Sähköautojen hyödyt ja haitat – osa 1 – hyödyt

Sähköautojen hyödyt ja haitat – osa 1 – hyödyt

Kuten lähes kaikissa asioissa, myös sähköautoissa on niin hyviä kuin huonojakin puolia ja vaikka monet sähköautojen puolestapuhujat mainostavatkin yleisesti paljon enemmän niiden hyviä puolia, tämä ei tarkoita, ettemmekö voisi tarjota rehellisen arvion sähköautojen eduista ja haitoista. Tässä artikkeliparissa teemme juuri sen. Ensimmäinen osa on pyhitetty bensan sijaan sähköllä kulkevien autojen hyville puolille, kun taas seuraavassa osassa tarkastelemme tarkemmin niiden haittapuolia.

Hiljainen ja nopea

Sinun tarvitsee ajaa akkukäyttöisellä autolla vain yhden matkan, jotta voit ymmärtää sähköauton parannetun ajolaadun polttoainekäyttöisiin ajoneuvoihin verrattuna. Sähköauto on erittäin hiljainen ja sileäliikkeinen. Ne saa useimmat polttoaineautot tuntumaan kömpelöiltä ja vanhentuneilta. Mikä yllättää ihmisiä vielä enemmän, on sähköautojen tarjoama vääntömomentti, eli akselin kiertämisvoima. Kaasua painamalla teho toimitetaan välittömästi renkaisiin, joka tarjoaa innostavan  ajokokemuksen.

Kotona lataaminen

Kuvittele, ettei sinun koskaan enää tarvitse mennä huoltoasemalle tankkaamaan. Sinun tarvitsee vain ajaa autotalliin tai ajotielle, ottaa pistokkeen ja työntää se latausletkuun. Se on erittäin kätevää ja kestää noin 15 sekuntia. Seuraavana aamuna herätessäsi sinulla on auto valmiina kulkemaan taas 80 – 100 mailia, tai enemmän, riippuen automallistasi. Tämä riittää mainiosti lähes kaikille automatkailijoille. Lataaminen voi vielä olla hankalampaa kerrostalo asukkaille, mutta latauspisteiden laajuus ja saatavuus lisääntyy päivittäin.

Kotona lataaminen

Halvempaa käyttää

Useimmissa osissa maailmaa sähköä on helposti saatavilla ja se on edullista, joka kertyy suureksi kustannuseduksi polttoaineisiin verrattuna. Kun otetaan huomioon sähköautojen huomattava tehokkuus polttomoottoreihin verrattuna, sähköauton kustannukset kilometriä kohden on suunnilleen kolmanneksen tai jopa vain neljänneksen bensiinikustannuksista kilometriä kohden. Myös se, että sähköautoilla ei ole pakokaasujärjestelmää, ne eivät myöskään tarvitse öljynvaihtoja ja muita kunnostustöitä, jonka ansiosta myös huoltokustannukset pienenevät. Sähköauton kunnossa pitämiseen tarvitsee vain kiertää renkaita ja pitää ne asianmukaisesti täytettyinä.

Ei pakokaasupäästöjä

Lähes kaikki uskottavat tutkijat uskovat, että sähköautoilla on pienemmät ympäristövaikutukset kuin perinteisillä polttomoottoriajoneuvoilla, jopa kivihiilestä riippuvaisilla alueilla. Alueilla, joilla on runsaasti uusiutuvan energian lähteitä, kuten vesivoimaloita, tuulivoimaloita tai aurinkovoimaloita, päästövaikutukset ovat dramaattisesti pienempiä. Tämä pitää myös paikkaansa sähköautoilijoille, joilla on kotitaloudessaan uusiutuvan energian tuotantoa esimerkiksi omilla aurinkopaneeleilla. Voit odottaa joidenkin analyytikkojen väittävän päinvastaisia, mutta tosiasia on, että sähköautoissa ei ole pakoputkia, joten ne antavat todellisen edun ilmanlaadun parantamiseksi sinulle, perheellesi ja yhteisölle.

Ne ovat turvallisempia

Useimmissa nykyaikaisissa sähköajoneuvoissa raskaat akut ovat matkustajien alapuolelle, mikä helpottaa niiden ohjaamista. Kun valitset autoa, mielessäsi saattaa käydä sen turvallisuus koska totta kai haluat varmistaa oman ja muiden matkustajien turvallisuuden ajettaessa. Kaikki sattumanvaraiset tapaturmat, jotka liittyvät sähköautoihin, houkuttelevat välittömästi tiedotusvälineiden huomiota, mutta tosiasia on, että sähköautot ovat paljon turvallisempia kuin polttomoottoreilla varustetut autot. Akkukäyttöisen auton räjähtäminen törmäyksessä on käytännöllisesti katsoen mahdotonta, ja koska raskaat akut vähentävät huomattavasti EV-massan keskustaa, on vähemmän todennäköistä, että sähköauto kierähtäisi katolleen. Sähköajoneuvojen valmistajat eivät säästä sisäänrakennetuiden turvajärjestelmien kustannuksissa, jonka takia sähköautot ylittävät säännöllisesti kaikki turvallisuusstandardit.

Moottorimelua ei ole

Melusaaste on haitallista ihmisten terveydelle, ja bensiini- ja dieselmoottoreiden moottorit ovat sen merkittävimpiä lähteitä. Kansallisen ympäristötutkimuslaitoksen (NIEHS) julkaiseman tutkimuksen mukaan ”kymmenillä miljoonilla amerikkalaisista kärsii melusaasteen aiheuttamista haitallisista terveysvaikutuksista, kuten sydänsairauksista ja kuulon heikkenemisestä. Samassa tutkimuksessa väitetään, että ” Yhdysvalloissa lähes 100 miljoonaa ihmistä (noin 50 prosenttia väestöstä) oli vuosittain altistunut liikenteen melulle, joka oli riittävän korkea, jotta se olisi haitallista terveydelle.” Polttomoottorilla varustetun auton keskimääräinen sisämelu on 65 mph, noin 70 dB. Sähköautoista tulee taas vain noin kuiskauksen verran ääntä. Jotta jalankulkijat huomaisivat saapuvan sähköauton, National Highway liikenneturvallisuushallinnon oli ilmoitettava uusi turvallisuusstandardi, joka edellyttää, että kaikki uudet alle 10 000 kiloa painavat hybridi- ja sähköajoneuvot on tuotettava kuuluvaa ääntä, vaikka ääni olisi luotava keinotekoisesti.

Moottorimelua ei ole

Comments are closed.