Sähköautojen hyödyt ja haitat – osa 2 – haitat

Sähköautojen hyödyt ja haitat – osa 2 – haitat

Sähköautot ovat yleistymässä maailmalla ja niin myös Suomessa ja monet autonhankkijat harkitseekin uusia hybridi ja sähköautoja vähentääkseen ympäristöpäästöjä, mutta uuden auton hankkija ei välttämättä tiedä tarpeeksi uusista moottorityypeistä uskaltaakseen vaihtaa sähkö- tai hybridiautoon. Tämän takia me olemme koonneet tämän artikkeliparin, jotta sähköautoa harkitseva voi tutustua sähköllä kulkevien autojen etuihin ja haittoihin ja tehdä tietoisen päätöksen autoa valitessaan. Edellisessä osassa kävimme läpi sähköautojen hyödyt joten tässä osassa keskitymme niiden haittapuolien selvittämiseen.

Rajoitettu kantomatka

Sähköautoilijoiden piirissä on jo syntynyt termi ‘Range Anxiety’, joka tarkoittaa hätää ja ahdistuneisuutta siitä, että halvemmilla sähköautoilla on mahdollista ajaa vain noin 80 – 100 mailia ennen kuin jälleen on tankattava, ja akun täyteen tankkaaminen kestää useita tunteja. Mutta sähköautojen kannattajat väittävät, että 100 mailia, eli noin 160 kilometriä, on enemmän kuin tarpeeksi useimpiin ajoihin. Tämän seurauksena lähes kaikki sähköautojen kuljettajat kertoivat harvoin jos koskaan joutuvansa kokea ahdistusta siitä, riittääkö virta perille asti. Arki- ja kaupunkiajossa ei kantomatkasta tarvitse huolehtia, mutta viikonlopun mökkireissut voi olla toinen juttu. On kuitenkin myös totta, että sähköautoparistojen kestävyys ja kustannukset paranevat vuosittain vähitellen ja yli 300 kilometrin kynnysarvot ovat jo saapuneet joihinkin malleihin. Edelleen on kuitenkin suunniteltava matkansa kunnolla varmistaakseen, että reitit ovat kantomatkan sisällä tai että reitti on pätkissä, joiden välissä on aikaa ladata auton akut, ellet  tietenkin aja sähköautoa, jossa on kantomatkaa laajentava varmuusmoottori.

Rajoitettu kantomatka

Pitkä tankkausaika

Kantomatkan rajoittuneisuuteen liittyy läheisesti myös kysymykset siitä, kuinka kauan sähköauton tankkaaminen kestää. Sähköautot voivat yleensä lisätä noin 30 – 40 kilometriä tunnin latauksella, mikäli sitä ladataan 240 voltin virtalähteestä. Joten, vaikka et voi käväistä huoltoasemalla ja lisätä autoosi monta sataa kilometriä viidessä minuutissa, ja vaikka pidemmät matkat ja roadtripit eivät ole suositeltavia, normaaliajoja suorittavat kuljettajat eivät tarvitse ladata autoa kesken matkojen, mikäli he muistavat kytkeä auton latautumaan ennen kuin menevät nukkumaan. Julkiset DC -pikalataajat, jotka pystyvät lisäämään noin 80 kilometriä noin 20 – 25 minuutissa, ovat yleistymässä  ja ilmestyvät alueille, joissa on suhteellisen suuri määrä sähköautoja.

Korkeammat myyntihinnat

Nykyiset sähköautot ovat enimmäkseen hinnoiteltu 26 000 ja 45 000 euron välillä. Tämä tekee sähköautoista huomattavasti kalliimpia kuin vertailukelpoiset pienet ja keskisuuret polttoainekäyttöiset ajoneuvot. Tässä valossa EV: t ovat todellakin kalliita. Kustannusvertailuissa ei kuitenkaan yleensä oteta huomioon kaikkia tekijöitä, kuten kannustimia, joiden arvo on usein 8 500 euroa; kilpailukykyiset leasinghinnat ovat alhaiset ja ylläpitokustannukset ovat myös alhaisemmat kuin bensa ja diesel autoissa. Sähköautoissa on myös ylellisyyden tunnetta ja mukavuuksia, jotka ylittävät huomattavasti halvempien polttoainekäyttöisten autojen mukavuudet.

Kuluttajien valinnan puute

Markkinoilla olevat sähkömoottorikäyttöiset ajoneuvot koostuvat pääasiassa kompakteista puhtaista sähköautoista ja keskisuurista plug-in hybridi-Sedaneista. Kenttä laajenee nopeasti, plug-in hybridi maastoautoilla, plug-in-minipakettiautoilla ja Tesla Model X:llä, joka on täysin sähköinen pakettiauto. Useat suuret autovalmistajat asettavat aggressiivisia tavoitteita julkaista kymmeniä uusia malleja tulevina vuosina ja lupaavat sähkömalleja monissa eri segmenteissä. Valitettavasti joidenkin suosittujen sähköautojen tyyli polarisoituu: joko rakastat sitä tai, jos vihaat sitä, lykkäät sähköauton ostamista. Silti tarkoitus on tarjota sähköisiä versioita olemassa olevista houkuttelevista malleista, sen sijaan, että luodaan eri malleja sähköautoille, jotka voivat näyttää liian futuristisilta monille ostajille.

Kuluttajien valinnan puute

Joten, vaikka sähköautoissa on jonkin verran haittapuolia, niiden korjaamiseen ja tarvittavien palveluiden tarjoamiseen tehdään paljon töitä. Mitä enemmän sähköautot yleistyvät, sitä paremmat niiden akuista tulee, sitä enemmän valinnan varaa tulee ja sitä enemmän latauspaikkoja ilmestyy kaikkialle. Mitä enemmän sähköautot kehittyvät, sitä suuremmalla todennäköisyydellä jokaiselle löytyy pian sopiva sähköauto.

 

Comments are closed.