Eri kulkuvälineiden päästöerot – osa 1

Eri kulkuvälineiden päästöerot – osa 1

Olemme kaikki vastuussa ilmaston ja ympäristömme hyvinvoinnista ja saasteiden vähentämisestä ja vaikka usein tuntuukin siltä, ettei yksin voi vaikuttaa ympäristöasioihin suuresti, on kuitenkin asioista joilla voit vaikuttaa. Yksi tapa auttaa ilmastonparanemista on valita mahdollisimman vähäpäästöiset kulkuvälineet jokapäiväisessä elämässä, sillä liikenne on yksi suuri saastuttaja maailmassa ja asia, johon jokainen voi vaikuttaa omalta osaltaan. Tässä artikkelisarjassa tarkastelemme eri kulkuvälineiden päästöeroja, jotta voit tehdä mahdollisimman hyviä, ympäristöystävällisiä valintoja kulkuvälineiden suhteen niin arkielämässä kuin lomamatkoillakin.

Lentäminen

Lentopäästöt vaihtelevat lennon pituuden perusteella. Pitkien matkojen kattamiseen pidemmät lennot ovat parempia investointeja lentoonlähtö- ja laskeutumiskustannuksiin, kuin lyhyemmät lennot, mutta niiden pituuden vuoksi ne väistämättä käyttävät paljon enemmän energiaa. Lentomatkustajien hiilidioksidipäästöt vaihtelevat 0,15 kilogrammasta matkustajakilometriä kohden  lyhyillä lennoilla 0,11 kilogrammaan matkustajakilometriä kohden pidemmillä lennoilla. Tutkijat ovat huolissaan maailmanlaajuisesti lisääntyvästä hypermobiilisuusajattelusta yhteiskunnassa, joka tarkoittaa sitä, että pitkän matkan lentomatkailu yleistyy ja sitä tapahtuu yhä useammin, esimerkiksi liiketoiminnan nimissä. Näistä aiheutuvat ympäristö- ja ilmastovaikutukset ovat huolestuttavia. Ilmastotutkija Kevin Anderson esitti huolta lentoliikenteen kasvusta ilmastoon tutkimuksessaan ja esityksessään vuonna 2008. Hän huomasi, että vaikka alemmalla vuotuisella korotuksella yhdistyneen kuningaskunnan lentoliikenteessä, ja vaikka hallituksen tavoitteet muiden energianalojen päästövähennykset tulisi toteen, vuoteen 2030 mennessä lentoliikenne tuottaisi silti 70 prosenttia yhdistyneen kuningaskunnan sallittavista hiilidioksidipäästöistä.

Lentäminen

Mikä on vielä huolestuttavampaa, on se, että lentokonepäästöt korkeissa korkeuksissa vaikuttavat säteilyvaurioon enemmän, kuin meren pinnan tasolla aiheutuvat päästöt, johtuen useista kasvihuonekaasupäästöistä aiheutuvista kaasuista hiilidioksidia lukuun ottamatta. Muita kasvihuonekaasuja ovat metaani (CH4), NOx, joka johtaa otsonin ja vesihöyryyn. Kaiken kaikkiaan  ilmailun aiheuttama säteilyvoimakkuus vuonna 2005 oli 4,9% kaikista ihmisen aiheuttamasta säteilyrasituksesta Maan lämmön tasapainossa.

Lentäminen on siis kaikista kulkuvälineistä eniten saastuttavin, joten lentämistä tulisi välttää mahdollisimman paljon. Lentämisen sijaan tapaamisia voi järjestää verkossa, esimerkiksi Skypen kautta. Lomamatkailijat voisivat harkita muita kulkuneuvoja, kuten junaa tai laivaa määränpäähänsä päästäkseen, tai vaihtaa ulkomaanmatka kotimaanmatkailuksi. Jos sinun kuitenkin on lennettävä, kannattaa lentää pitkiä matkoja lyhyiden matkojen sijaan ja mahdollisimman suurilla lentokoneilla, joka kuljettaa mahdollisimman monta matkustajaa samanaikaisesti.

Maantiekuljetukset

Tieliikenne on suuri osa ihmisten päivittäistä liikkumista. Suurin osa meistä joutuu matkustamaan töihin joka päivä jollain kulkuvälineellä. Harvat asuvat niin lähellä työpaikkaansa, että he voisivat kävellä tai pyöräillä töihin, jotka tietenkin olisivat parhaita mahdollisia kulkuvälineitä, sillä ne ovat nollapäästöisiä eikä aiheuta ympäristöllemme minkäänlaista haittaa. Mutta tosiasia on, että suuri  osa suomalaisista kulkee kouluun ja töihin joko autolla tai bussilla.


Maantiekuljetukset

Autojen lyijytön bensiini sisältää 1,98 kilogrammaa ja dieselmoottori 2,25 kilogrammaa hiilidioksidia litraa kohden. 10% etanolia sisältävän bensiinin katsotaan tuottavan vain 1,78 kiloa CO2:ta litraa kohden. Yhdysvalloissa vuonna 2005 myytyjen autojen keskimääräinen polttoainetalous oli noin 25,2 MPG, mikä antoi noin 0,35 kg hiilidioksidia kilometriä kohden. Euroopan komissio on pannut täytäntöön, että vuodesta 2015 alkaen kaikki rekisteröidyt uudet autot eivät saa päästää enemmän kuin keskimäärää 0,130 kg hiilidioksidia kilometriä kohti. Tavoitteena on, että vuoteen 2021 mennessä kaikkien uusien autojen keskimääräiset päästöt ovat 0,095 kg hiilidioksidia kilometriä kohden. On kuitenkin otettava huomioon, että hybridi autojen päästöt ovat huomattavasti alhaisempia ja sähköautot ovat nollapäästöisiä. Joten mikäli sinun on ajettava autolla, sähkö- tai hybridi autoon vaihtaminen on suositeltavaa. Tämä laskee hiilidioksidipäästöjä ja sinun hiilijalanjälkeä huomattavasti. Sisäkaupunkiliikenteen linja-autot jakavat keskimäärin 0,18 kg hiilidioksidia matkustajakilometriä kohden ja kaukoliikenteen (yli 32 km) bussiretket lähettävät 0,05 kg hiilidioksidia matkustajakilometriä kohden. Tie- ja kuljetusolosuhteet vaihtelevat, joten jotkin hiililaskelmat lisäävät 10% matkojen kokonaismatkaan mahdollisten liikenneruuhkien, kiertoteiden ja pysähtymien vuoksi. Bussi on siis selkeästi henkilöautoa ympäristöystävällisempi kulkuneuvo, mikäli henkilöauto ei ole sähkö- tai hybridi auto. Kannattaa myös muistaa, että mitä enemmän ihmisiä autossa tai bussissa matkustaa samanaikaisesti, sitä pienempi henkilökohtainen päästömäärä on. Joten jos ajat autolla, harkitse muiden kyytiin ottamista tai kimppakyytiä tai järjestä niin, että koko perhe voi matkustaa samalla kulkuvälineellä kouluun ja töihin mikäli mahdollista.

Comments are closed.